Din guide til kødalternativer

Din guide til kødalternativer

At spise kød ligger dybt i danskernes kultur og er ikke lige sådan til at ændre. I de seneste par år, hvor medierne har haft så stor fokus på klimaet og hvor stor en belastning kød er - så er flere og flere danskere begyndt at lede efter alternativer til deres røde bøffer, frikadeller og grill pølser.

I forlængelse af denne voksende efterspørgsel, dukker der hele tiden nye produkter op! - og det kan være svært som nybegynder eller bare i det hele taget, som forbruger, at finde rundt i alle de forskellige produkter.

Jeg skal forsøge at guide dig igennem en række kødfri  alternativer, så du forhåbentlig kan blive inspireret til at kaste dig ud i flere kødfri retter.

 

Kom godt i gang!

Animalske fødevarer, herunder kød, er det der belaster vores klima mest, fordi livscyklussen er så meget længere og mere omfattende.

Her tænker man alt fra belastningen fra dyrefoder, de opvarmede stalde, transport, slagtning, forarbejdning og selvfølgelig koens berygtede prutter!

Men måske er du der ikke helt endnu, i forhold til at blive vegetar eller veganer - eller måske er du det allerede og søger inspiration til hvordan du ellers kan bruge kød alternativer.

Uanset hvad, så vil en lille ændring, som f.eks. En kødfri dag eller to uden ugen, altså gør en forskel! - både for klimaet og for din sundhed.

 

Tofu

En traditionel fødevare kendt fra det kinesiske, japanske og koreanske køkken. Konsistensen minder om en blød ost, og er måske en smule kedelig i sin naturlige smag. Derfor kan det være en fordel at pifte den op med en masse krydderier!

Tofu indeholder - udover protein - jern, calcium og B-vitaminer. Den kan desuden fungerer i det salte som det søde køkken. 

 

Seitan

Er kendt fra det asiatiske køkken og er blevet brugt som kød erstatning i flere tusinde år!

Det er lavet ud fra en hvede dej, hvor du skyller og bager stivelsen ud, så du står tilbage med hvede proteinet. Det har en masse struktur der egner sig genialt som et kød alternativ.

Seitan kan købes færdiglavet, eller du kan kaste dig ud i at lave det selv!

Tjek vores webshop ud og se vores brede sortiment af seitan færdige produkter eller seitan mel, så du kan kaste dig ud i at lave det selv.

Find dem alle KLIK HER

 

Tempeh

Stammer fra Indonesien og minder rigtig meget om tofu!

Det er dog i modsætning til tofu, lavet på hele soyabønner og indeholder dermed mere protein, samt har en kraftigere, nøddeagtig smag da det bliver fermenteret.

Brug f.eks. tempeh fra marigold, i en lækker thai inspireret wok ret med masser af friske grøntsager!

 

Jackfruit

En stor ananas-lignende frugt, der stammer fra Sydvestindien. Den er i stigende grad blevet utrolig populær bland vegetar og veganer, på grund af dens kødfylde struktur.

Jackfruit har en meget mild smag og derfor er det vigtigt at krydre det godt eller marinere det inden brug.

Desuden er jackfruit lav på kalorier og rig på vitaminer som, B6, C vitamin og kalium, som er vigtigt i forhold til at regulere din væskebalance og spiller også en vigtigt rolle for dit blodtryk. 

Brug jackfruit som en erstatning for traditionel pulled pork

Køb Jackfruit HER

 

Andre naturlige proteinkilder

Udover de 3 nævnte alternativer så findes der flere naturlige proteinholdige alternativer til kød. F.eks. Kikærter, kidneybønner og linser, er alle en super kilde til gode planteproteiner

Find inspiration i vores store kategori "kødalternativer" KLIK HER

God fornøjelse!

Camilla McBride

Forrige indlæg Fedt - hvad skal man vælge og hvad er sundest?
Næste indlæg Plantedrikke - En nem og simpel guide

Efterlad en kommentar

Kommentar bliver gennemgået til godkendelse

* Skal udfyldes