Plantedrikke - En nem og simpel guide

Plantedrikke - En nem og simpel guide

Leder du efter et alternativ til den almindelige komælk? Men har du mistet overblikket over alle de forskellige varianter …

 

Her er din guide!
Hvis du er den overskudsartige type der elsker DIY, så kan du nemt finde opskrifter på hjemmelavet plantedrikke - Det er kun fantasien der sætter grænser for dig! 

Men hvis du ikke lige kan se dig selv stå i køkkenet og blende derudaf, så har vi et godt og bredt udvalg.

Jeg vil forsøge at skabe en nem og simple guide til dig der ønsker et overblik over de forskellige plantedrikke og hvad du kan bruge dem til.

Dermed håber jeg at det kan gøre det nemmere for dig at finde lige præcis den plantedrik der passer bedst til dig!

 

Havredrik
Havredrikken er mild og cremet med en lækker naturlig sødme. Det er min personlige favorit og jeg bruger den til mine havregryn og i smoothies! - Den vil også fungere rigtig godt i din kaffe.

Derudover har havredrikken et naturligt højt indhold af jern og kalk.

 

Soyadrik
Er den der minder mest om den almindelig komælk og I modsætning  indeholder langt færre kalorier og det højeste proteinhold af alle vegetabilske drikke, samt er smæk fuld af antioxidanter.

Soyadrikken findes i usødet neutral variant, som egner sig rigtig godt til alt slags madlavning. I sin søde variant, med eller uden vanilje og kakao, er den virkelig lækker i smoothie, bagning eller til varme drikke - Dog skal du være opmærksom på at soyadrikken kan skille, hvis du bruger den i kaffen, den bør opvarmes godt inden!

 

Mandeldrik
Findes i en sødet og usødet variant, og uanset hvilken du vælger, er der en naturlig sødme at finde. Derudover har mandeldrikken en virkelig lækker cremet konsistens.

Det er oftest også en af de dyreste på markedet, men er en skøn luksus til dine smoothies og kager.

 

Risdrik
Har en tynd og næsten vandagtig konsistent, men sødmen gør den virkelig velegnet til bagning og søde sager. På den måde minder den også utrolig meget om mandeldrikken.

Derudover er ris drikken den plantedrik kroppen har lettest ved at fordøje, og er super fordelagtigt til allergikere, som ikke tåler soya eller nødder.

 

Kokosdrik
Har en lækker cremet konsistent, og en let sød og mild kokossmag. Om det er en eksotisk thai ret, en forfriskende smoothie eller en sommerlig cocktail/mocktail, så kan kokosdrikken passe ind i alle køkkener og få dig til at drømme dig væk til varmere himmel strøg.

Den er desuden den mest fedtfattige og indeholder høje mængder kalk og magnesium. Kokosdrikken er mild mod maven og kan være lindrende ved mavesmerter.

 

Mindre kendte plantedrikke
Udover de nævnte plantedrikke, findes der et hav af andre drikke som er mindre kendte blandt den brede befolkning.

  • Hirse, hvilket er ideelt for folk med glutenintolerance.
  • Speltdrik, som med sin sødme er velegnet i det søde køkkenet eller til at toppe dine havregryn om morgen.
  • Sorte ris drik, som med sin smukke violette farve nemt kan pifte din smoothie op.

Jeg håber at denne lille guide har hjulpet dig og at du måske er kommet tættere på at finde netop din favorit!

Find alle vores plantedrikke KLIK HER

Rigtig god fornøjelse!

Skribent: Camilla McBride

Forrige indlæg Din guide til kødalternativer
Næste indlæg Plantedrikken vinder terræn!

Efterlad en kommentar

Kommentar bliver gennemgået til godkendelse

* Skal udfyldes