Veganske kosttilskud | Vegetar- og veganske vitaminer | GreenOS
Veganske kosttilskud

Veganske kosttilskud

Vores veganske kosttilskud fungerer som det perfekte supplement i hverdagen. Selv med en varieret kost, kan det som vegetar og veganer, nemlig være svært at optage nok vitaminer og mineraler. 

Det skyldes at mange af de vitaminer og mineraler, som kroppen behøver, findes i fødevarer såsom kød, fisk, æg og mælkeprodukter, hvilket ikke harmonerer med en vegetarisk og vegansk kost.   

Hos GreenOS kan du derfor finde et bredt udvalg af vegetar vitaminer og veganske vitaminer, så din krop kan komme i bedre balance. 

Hvorfor kosttilskud?

Det er vigtigt at din krop får tilstrækkelig mængder af vitaminer og mineraler, for at kunne fungere ordentligt. Kroppen kan ikke selv danne mange af de essentielle vitaminer og mineraler den behøver, og de skal i stedet tilføres gennem vores kost. 

Men som vegetar og veganer bliver flere fødevaregrupper udelukket, og man får derfor ikke alle de vitaminer der behøves gennem sin kosten. 

Uden tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler, kan det lede til svækkelse i kroppen og resultere i flere forskellige sygdomme. Derfor er det vigtigt at du som vegetar eller veganer husker at supplere med blandt andet vitamin kosttilskud.

Du kan her få et overblik over nogle af vores veganske kosttilskud, som kan være vigtige for dig som vegetar og veganer at få. 

Det er dog vigtigt for os at påpege, at kosttilskud ikke bør erstatte en sund og varieret kost, men skal agere som et supplement.  

Protein 

Protein er et vigtigt næringsstof for kroppen. Kroppen bruger nemlig protein til opbygning af muskelmasse, frisk muskelvæv og til at producerer hormoner og enzymer. 

Protein består af aminosyrer. Nogle af disse aminosyrer kan kroppen ikke selv danne, og skal derfor tilføjes gennem en varieret kost. Nogle af de vigtigste proteinkilder er eksempelvis kød, fisk, fjerkræ, mejeriprodukter og æg. 

Som vegetar og veganer udelukkes disse proteinkilder, og det kan derfor være en rigtig god ide, at supplere med plantebaseret proteinpulver. 

Normalt er proteinpulver laktosebaseret, men hos GreenOS har vi et bredt udvalg af plantebaseret proteinpulver at vælge imellem. De er lavet på henholdsvis soja-, ris- og ærteprotein, eller en blanding af disse. 

Vores proteinpulver kommer også i mange forskellige smagsvarianter. Du kan blandt andet få med smagen af chokolade, vanilje, bær eller en neutral smag.  

Vitamin B-12

Vitamin B-12 indgår i kemiske reaktioner i kroppen og er vigtige for, at vores nerver kan fungere normalt dannelsen af både røde og hvide blodceller. 

Det er et vitamin som ikke kan produceres i kroppen, og derfor skal tilføres gennem kosten. Vitamin B-12 findes kun i animalske produkter såsom kød, æg og mælkeprodukter. Som veganer får man derfor ikke vitaminet gennem sin kost, og det er derfor vigtigt at man husker at supplere med et kosttilskud. Det skal dog siges, at flere veganske produkter som gærflager mv. Også har fået tilsat b-12 vitamin, hvilket betyder at det også kan optages med nøje udvalgte madvarer. 

Hos GreenOS kan du få vitamin B-12 som både almindelig tablet eller smeltetablet

Vitamin C

Vitamin C er et vandopløseligt vitamin, hvilket betyder at det nemt kan optages, men til gengæld ikke deponeres i kroppen. 

Vitaminet er en antioxidant og har flere gode funktioner i din krop. Det bidrager blandt andet til et normalt stofskifte, nerve- og immunsystemets normale funktion og for dannelsen af kollagen. Med dannelsen af kollagen, bliver din hud mere spændstig og ungdommelig. 

Da vitaminet har en antioxiderende og eksfolierende effekt på huden, bliver det derfor ofte tilføjet i hudplejeprodukter. Det kan blandt andet reducere solskader, fine linjer, rynker og pigmentforandringer. 

Vitaminet findes typisk i citrusfrugter, men kan også findes i bær, peberfrugt, tomater, bønner og broccoli. Med en varieret kost, kan du derfor sagtens optage tilstrækkelige mængder vitamin C, men flere benytter sig at vitamin C tilskud for dets positive effekter på huden. 

Vitamin D 

Vitamin D er et fedtopløseligt vitamin, der regulerer calciumkoncentrationen i blodet. Det øger optagelsen af kalk fra tarmsystemet, og er derfor nødvendig for vores knogler og tænders omsætning af calcium. Det er også med til at sikre den rigtige balance i immunsystemet. 

Vitaminet dannes i huden gennem sollys, men findes også i fødevarer såsom æg, fed fisk og ost. Da disse fødevare udelukkes af veganere, betyder det at du som veganer, kun optager vitaminet gennem sollys. 

I vinterhalvåret dannes der ikke vitamin D i huden på vores breddegrader, og som veganer får du derfor slet ikke vitaminet. Derfor er det en god ide at tage vitamin D tilskud. Det behøver dog ikke kun være i vintermånederne, men kan tages året rundt.

Omega-3 

Omega-3 fedtsyrer er en fællesbetegnelse for en række fedtsyrer, som er vigtige at få gennem kosten. Disse fedtsyrer er en vigtig del af vores cellemembraner, og fungerer som signalmolekyler for inflammation, blodpladesammenklumpning og sammentrækning af vores blodkar. 

En af hovedkilderne til omega-3 findes i fed fisk. Derfor er det en god ide som vegetar eller veganer, at supplere med omega-3 kapsler, for at dække kroppens behov. 

Magnesium 

Magnesium er et livsvigtigt mineral, som indgår i en række biokemiske reaktioner i kroppen. Det spiller en væsentlig rolle i kroppens stofskifteprocesser og i overførslen af nerveimpulser til musklerne og hjertet. Det er derfor nødvendigt for at kroppens stofskifte og muskler fungerer som de skal. 

Vi får blandt andet magnesium gennem vores kost, hvor nogle af de primære kilder er kornprodukter, mælk og grøntsager. 

Magnesium bidrager til at mindske træthed og udmattelse, så hvis det er noget du døjer med, kan du overveje et magnesium kosttilskud.

Multivitamin 

Ligesom du kan få enkelte tilskud af vitaminer, kan du også få multivitaminer. Med multivitamin får du en koncentreret kombination af vitaminer, mineraler og sporstoffer. Det kan være en fordel at benytte multivitaminer, hvis du eksempelvis er i tvivl om du får nok jod, jern, zink, vitamin A mv. gennem din kost. 

Det kan også være en fordel at bruge multivitamin, så du kun skal fokusere at tage ét tilskud og ikke flere af gangen. 

Næste indlæg Vegansk jul

Efterlad en kommentar

Kommentar bliver gennemgået til godkendelse

* Skal udfyldes

Net Orders Checkout

Item Price Qty Total
Subtotal 0,00 kr
Shipping
Total

Shipping Address

Shipping Methods