Vegansk madplan - Alt det der kan give en god start

Vegansk madplan - Alt det der kan give en god start

Der er mange, der gerne vil spise mere plantebaseret i hverdagen. Der kan være mange grunde til det - en af dem er muligvis, at de officielle kostråd anbefaler, at vi skal spise planterigt, varieret og ikke for meget. 

Kostr√•dene omtaler det b√¶redygtige element i at spise en planterig kost. Og for mange er netop det b√¶redygtige element hoved√•rsagen til, at de spiser vegansk mad. For andre er det at leve vegansk snarere en livsstil, som udover b√¶redygtigheden ogs√• omfatter en holdning til dyrevelf√¶rd og milj√łbevidsthed. Det er s√•ledes en del af en samlet indstilling.

Vores online supermarked er et eksempel p√•, at det veganske indk√łb ogs√• kan omfatte meget andet end mad. Vi har fx dyner og hovedpuder, tandb√łrster, t√łj, frisk mund-produkter, trusseindl√¶g og bind, h√•rfarve, make up, vitaminpiller, ansigtscreme, reng√łringsmidler, neglelak, solcreme, bagepapir ‚Ķ¬†

Vegansk madplan for 7 dage

Som inspiration til at komme godt fra start, f√•r du her en vegansk madplan med veganske retter til 7 dage. Hvorfor en vegansk madplan med veganske madretter til middag? Fordi der er mange, der synes, at netop aftensmad er sv√¶r at f√• p√• plads ud fra et gr√łnt, b√¶redygtigt og vegansk perspektiv.

Her er et forslag en vegansk madplan med veganske retter:

Mandag:Tærte med kartoffelkant

Tirsdag: Tagliatelle med Veggie Bolognese

Onsdag: Seitan i urter og chia

Torsdag: Veganske frikadeller i tomatsauce

Fredag: Vegaloumi burger

L√łrdag: ¬†Bruschetta, jalapeno pizza og crepes suzettes

S√łndag: Pirogger med linsefyld


Klik på linket efter hver ret og kom direkte til opskrifterne!

Opskrifter på veganske retter

Uanset om du er ny eller erfaren veganer, så kan vi alle have brug for lidt inspiration til lækre veganske retter.

Blandt nye veganere kan det ofte v√¶re en udfordring at finde veganske alternativer til klassiske retter som frikadeller, pasta bolognese, p√łlser eller familie klassikeren lasagne. Derfor vil vi gerne introducere dig til en masse veganske retter, hvor der ikke indg√•r produkter fra dyr.¬†


N√•r du f√łrst har f√•et den veganske tankegang ind under huden, og fyldt skabe og skuffer op med veganske varer, er det at spise veganske retter og efter en vegansk madplan ikke s√• meget anderledes end alle mulige andre kost holdninger.¬†

Se alle vores opskifter her

Veganske alternativer til m√¶lk, k√łd og ost

Mange af dine opskrifter kan du forts√¶tte med at lave mad efter. Du skal ‚Äėbare‚Äô erstatte med veganske alternativer. M√•ske skal du eksperimentere lidt med krydderierne, s√• smagen er helt i top - og hvem ved, m√•ske opdager du nye smage og nye favoritter?¬†

Her får du links til de veganske alternativer, folk kan have lidt svært ved at finde i et almindeligt supermarked:

Se alle vores mælkealternativer her

Se alle vores k√łdalternativer her

Se alle vores ostealternativer her

Gr√łnt er godt for dig - og for os!

B√¶redygtighed er en af grundene til at vi skabte GreenOS. OS st√•r for online supermarked. Vi vil nemlig gerne g√łre det let at leve gr√łnt og b√¶redygtigt og g√łre Danmark mere gr√łnt. I vores online supermarked finder du produkter, som vi har n√łje udvalgt.

I vores indsats for b√¶redygtighed l√¶gger vi meget stor v√¶gt p√• at undg√• madspild. Vi har derfor dedikeret en del af vores webshop til at s√¶lge varer og vegansk mad med kort holdbarhedsdato fra vores leverand√łrer. Med denne kategori p√• shoppen har vi form√•et kun at have 0.1% madspild. Hvilket er helt fantastisk i en branche med f√łdevarer og noget vi er utroligt stolte over!

G√łr en god handel - for dig og for milj√łet: Stop madspild!

Vegansk mad mætter og er lækkert

Det er både mættende og lækkert at spise vegansk og leve efter en vegansk madplan. Alle vil kunne lave veganske madretter, der er lækre. 

Vi en nation, der er opvokset med, at k√łdet skal fylde mest p√• tallerkenen. Men s√•dan beh√łver det ikke v√¶re. Ofte handler det om at t√¶nke i gr√łnne og plantebaserede alternativer, der b√•de var bid og smag, der fuldt ud tilfredsstiller smagsl√łgene.

Bliv inspireret til at sammensætte din egen veganske madplan her

Umami og vegansk mad

Vores smagsl√łg kan godt lide grundsmagene s√łdt, salt, bittert, surt og umami. Umami findes i¬† h√łjere grad i k√łd end i gr√łntsager, og det er ofte den grundsmag, der efterlyses i vegansk mad.

Men umami-smagen findes også i fx tang, svampe, soya og tomater. Så der er mulighed for at skabe alle grundsmage også med en vegansk madplan. 

Vegansk mad til alle m√•ltider - og den s√łde tand!

Og der er ingen grund til at savne noget, bare fordi man lever af veganske retter. Længere nede på denne side vil du kunne en vegansk madplan med opskrifter på veganske madretter til middag i 7 dage - og vi giver dig links, så du let kan lave en vegansk lasagne, for vi ved, at mange elsker lasagne. 

Du vil forh√•bentlig ogs√• opdage, at det er lige s√• let at lave en vegansk kage som enhver anden kage (sagde vi vegansk kagemix?) og at det veganske slikunivers er b√•de s√łdt, rigt og l√¶kkert.¬†

Og så er vi opflasket med, at morgenmaden er et af dagens vigtigste måltider - og vi har naturligvis masser af lækre ting til din veganske morgenmad, som du får et link til længere nede. 

En vegansk madplan - indgangen til en mere planterig kost?

Hvis du synes, gr√łnt, b√¶redygtigt og vegansk lyder sp√¶ndende, er det simpelthen bare om at g√• i gang. Og alt kan ikke ske p√• en dag, s√• hellere end at du smider alle dine ikke-veganske madvarer i skraldespanden, vil vi anbefale at du laver en gradvis udfasning. S√• brug de produkter op, du har derhjemme, og n√¶ste gang du skal k√łbe ind, s√• k√łb veganske alternativer.

En k√łdfri dag om ugen - eller to - er et virkelig godt sted at starte med vegansk mad og en vegansk madplan. Hvis du allerede har snuset til det gr√łnne k√łkken, har du sikkert stiftet bekendtskab med fx tofu, linser og b√łnner fx ogs√• i form af falafel. Men m√• vi byde dig velkommen til at et l√¶kkert, gr√łnt univers af k√łdalternativer her?¬†

Er en vegansk madplan sundere?

Ikke alene er der et √łget fokus p√• sundhed og milj√łbevidsthed. Men med de officielle kostr√•d er der kommet fokus p√• effekten af et h√łjt k√łdindtag i forhold til sygdomme. S√• flere og flere v√¶lger en planterig kost for at forebygge livsstilssygdomme, fx diabetes og hjerte/karsygdomme.¬†


I takt med at der kommer mere fokus p√• fordelene ved en plantebaseret kost, kommer der fokus p√• andre dele af vores kost. Du har sikkert ogs√• lagt m√¶rke til, at alternativer til almindelig kom√¶lk er blevet meget udbredt. Et af de kendte m√¶rker er Oatly, som vi selvf√łlgelig ogs√• har et udvalg af.¬†

Hvad er veganisme egentlig?

Den veganske livsstil består i at afstå fra alle animalske produkter. Så udover at spise en rent plantebaseret kost, ligger der også i den veganske livsstil, at man undgår andre produkter fra dyr - fx læder, silke, uld, pels, bivoks og shellak. 

P√• den m√•de er veganisme for nogle en hel livsstil, der p√•virker samtlige deres forbrugsvaner og k√łb, og de vil aktivt frav√¶lge produkter fra dyr - fx¬† ved k√łb af m√łbler, reng√łring, t√łj og personlig pleje. Det vil sige, at t√łj af uld og silke frav√¶lges. Sofaer og sko i l√¶der undg√•s. Dyner med dun frav√¶lges. Hud- og h√•rpleje med fx lanolin k√łbes ikke. Indenfor f√łdevarer undg√•s alt animalsk, s√•som gelatine, husblas, ost og honning udover naturligvis k√łd, fjerkr√¶, fisk, skaldyr, √¶g og m√¶lkeprodukter.¬†

Mange veganere har ogs√• taget et aktivt valg omkring dyrevelf√¶rd. Etikken omkring dyrevelf√¶rd betyder for mange veganere, at de tager afstand fra fors√łg p√• dyr. Hvilket kan g√łre det til et udvidet researcharbejde at unders√łge fx produktionsmetoder forskellige m√¶rker og deres underleverand√łrer. Men vores webshop bugner af 100 % veganske kvalitetsvarer.¬†

Vegan vs vegetar

Det, vegetarer og veganer, har til fælles er, at de kun spiser mad fra planteriget. Man kan derfor sige, at veganere også er vegetarer. 

Vegetarisk livsstil indeb√¶rer, at man spiser plantekost, men ikke n√łdvendigvis har taget stilling til √łvrige produkter fra dyr. En vegetar kan s√•ledes spise en kost best√•ende udelukkende af planter, men k√łbe l√¶dersko og uldtr√łjer. Det vil en veganer typisk ikke.¬†

Vegansk madplan vs plantebaseret madplan

At spise en plantebaseret kost er pr definition lig med at spise efter en vegetarisk/vegansk madplan. For dem, der lever efter definitionen p√• plantebaseret kost, er der endnu et lag. En plantebaseret madplan betyder for mange, at kosten desuden s√• vidt som muligt skal best√• af hele uforarbejdede f√łdevarer.¬†

Folk, der lever plantebaseret kan v√¶lge at supplere sin kost med en mindre m√¶ngde animalske f√łdevarer p√• rejsen mod fuldst√¶ndig at afst√• fra protein i kosten eller af sundhedshensyn. Forarbejdede produkter kan ogs√• spises.¬†

Plantebaseret er et af de nye udtryk og en voksende forbrugertrend inden for sundhed og b√¶redygtighed, men tager ikke n√łdvendigvis stilling til dyrevelf√¶rd og hele livsindstillingen bag veganisme.¬†

Alternativer til vegansk lasagne 

Vi ved, at der er mange, der er vilde med lasagne. S√• hvis du vil spise vegansk, er der ingen grund til at blegne. Du kan sagtens lave en l√¶kker vegansk lasagne. En vegansk lasagne laver du pr√¶cis som du ville lave en almindelig lasagne, det vil sige en bechamelsauce, en k√łdsauce og lasagneplader med en ostetopping.¬†

Du har sikkert en yndlingsopskrift, som du laver lasagne efter, så her har vi håndplukket veganske alternativer til en vegansk lasagne: 

Alternativer til bechamelsauce vegansk lasagne:

Brug kokosmælk eller rismælk 

Anvend majsmel eller dette (glutenfri) alternativ til hvedemel 

Alternativer til k√łdfyld til vegansk lasagne:

Vantastic soja granulat 1500 gram

Vantastic soja granulat 300 gram

Alternativer til topping til vegansk lasagne:

Simply V original revet - 225 gram

GreenVie revet goudasmag - 1000 gram

GreenVie revet mozarellasmag - 1000 gram

Vegansk kage

Vegansk kost er IKKE lig med et farvel til det s√łde sager! Det handler om at finde gode alternativer til visse ingredienser. Hvis du kigger efter ingredienser til din veganske kage, s√• kig ind i vores afdeling for vegansk bagning og madlavning.¬†

Her finder du l√¶kre veganske kageingredienser. S√• hvis du har en s√łd tand og tr√¶nger til en nybagt, lun og l√¶kker vegansk kage, s√• er det alts√• her, du skal kigge ind! Udover vegansk kage kan vi ogs√• friste med budding, ispulver eller pandekager.¬†

Se alt hvad du har brug for til din veganske kage her

Vi har også vegansk saltkaramel sauce, dekorationshjerter, vaniljesauce og konditorfarve, så du kan pynte din veganske kage.

Hvis du ikke er til at bage din veganske kage fra bunden, finder du vegansk kagemix til veganske brownies, veganske muffins, vegansk vaniljekage, veganske chokoladekager og vegansk cheesecake.¬† S√• bliver det ikke lettere at bage en vegansk kage, for det eneste, du skal tils√¶tte er lidt olie og vand. Hvis du vil spice din veganske kagemix lidt op, kan du tils√¶tte hakkede veganske skumfiduser eller n√łdder. Leg med og g√łr din kagemix til din egen veganske kage!

Vegansk chokolade og vegansk slik

Hvis du bare har lyst til noget s√łdt, og det ikke skal v√¶re vegansk kage, budding eller is, s√• har vi l√łsningen. At spise vegansk betyder nemlig ikke, at du skal afst√• fra din fredagssliksk√•l. Der er masser af veganske l√¶kkerier at s√¶tte t√¶nderne i.¬†

After dinner mint, hvid chokolade, chokolade med knas/n√łdder, praliner, ‚Äėnutella‚Äô, p√•l√¶gschokolade, skumfiduser/marshmallows, fudge, barer ‚Ķ¬†vi har veganske chokoladeprodukter lige her.

Vegansk lakrids, vingummi, karameller og chips/snacks finder her.

Vegansk morgenmad

Der er s√• mange l√¶kre ting, man kan spise til vegansk morgenmad! Og bare fordi man v√¶lger vegansk livsstil, skal man ikke g√• ned p√• morgenmad. Vegansk morgenmad er lige s√• vigtigt for en god start p√• dagen, som ‚Äėalmindelig‚Äô morgenmad.¬†

Og selv hvis du ikke er veganer, kan du måske finde inspiration fra de veganske alternativer til din morgenmad eller hvis du får en vegansk gæst?

Vi fors√łger derfor hele tiden at have et bred udvalg af vegansk morgenmad. Vi har l√¶kre veganske morgenmadsalternativer til yoghurt. Og hvis du vil have en vegansk morgenmad med¬†

omega 3-berigede havregryn, finder du det hos os. En vegansk morgenmad med noget varmt i¬† maven kan du lave med vores gr√łdblandinger og fx boghvedegryn. Vi har ogs√• cereals og cornflakes til din veganske morgenmad, og til en vegansk brunch finder du fx scrambled tofu.

Se hele vores udvalg af vegansk morgenmad her 

Se hele vores udvalg af vegansk br√łd her

Se vores udvalg af vegansk kaffe, vegansk the, vegansk plantemælk og veganske smoothies her

Sundhed og vegansk mad

V√¶lger man at leve af vegansk mad, b√łr man v√¶re opm√¶rksom p√• at f√• d√¶kket sit behov for mineraler, fedtstoffer og vitaminer. Visse af disse ting danner kroppen nemlig ikke selv eller ikke i tilstr√¶kkeligt omfang, s√• de skal tilf√łres via kosten. Det er is√¶r:

D-vitamin

B12-vitamin

Kalcium

Omega 3 og 6 fedtsyrer

Jod

Og som altid er et vigtigt n√łgleord at spise varieret. Men n√•r man ikke √łnsker at indtage k√łd eller fisk, kan det v√¶re en udfordring at finde veganske kosttilskud og fx omega 3, der ikke stammer fra fisk.¬†

Det er et kendt fænomen blandt veganere, at det kan være svært at få dækket sit behov for især B12-vitamin gennem kosten. Og B12 er vigtigt for vores fysiske og psykiske trivsel. B12 er vigtigt for alle, men det er usandsynligt, at du med en rent plantebaseret kost får dækket dit daglige behov for B12. 

Derfor anbefales det, at veganere sikrer sig med et tilskud. Og du kan trygt begynde at spise et kosttilskud med B12, for det er ikke muligt at overdosere. B12 er et vandopl√łseligt vitamin. Det betyder, at et eventuelt overskud udskilles med urinen.¬†

Se mere om veganske madplaner og B12 her

Slut med at nærlæse etiketten

Med os i bagh√•nden beh√łver du ikke l√¶ngere n√¶rstuderen indholdfortegnelsen for ingredienser. Vi har gjort det for dig. Alle produkter hos os er tjekket for at v√¶re gr√łnt og b√¶redygtigt.

Vil du vide mere om GreenOS?

Hvis du vil vide lidt mere om os som virksomhed, kan du læse det her.

Se mere om GreenOS 

Næste indlæg Myter om soya

Efterlad en kommentar

Kommentar bliver gennemgået til godkendelse

* Skal udfyldes

Net Orders Checkout

Item Price Qty Total
Subtotal 0,00 kr
Shipping
Total

Shipping Address

Shipping Methods