Bedst før? Ofte god efter?
Bekæmpelsen af madspild tager ’heldigvis’ til i Danmark og det seneste skud på stammen kommer fra virksomheden Too Good To Go, som har tilføjet en strofe til den velkendte ”bedst før”-mærkning.
Fremover vil der stå ”bedst før ’dato’, ofte god efter”. Håbet er at dette nye initiativ skal reducere mængden af fødevarer, som fejlagtigt bliver smidt ud på grund af overskeden ”bedst før” dato. Flere virksomheder, heriblandt Coop, Unilever, Urtekram o.fl. er allerede klar til at tage det nye initiativ til sig. De hæfter sig især ved, at denne tilføjelse kan minimere usikkerheden hos forbrugeren og forhåbentligt få dem til at tænke to gange før de smider madvarerne ud.
Fordi der er nemlig penge at hente. Det er estimeret at vi i Danmark hvert år smider mad ud for en samlet værdi på svimlende 13.5 milliarder kroner. Hos den administrerende direktør ved Too Good to Go, bliver der sigtet efter at tilføjelsen bliver til en permanent lovændring, men så skal det ske ved EU. Dog understreger hun at mens der skal arbejdes på det europæiske perspektiv, så er der stadig et ansvar at tage herhjemme, og det er så det der bliver taget nu.
Den helt samme entusiasme som der er ved Too Good to Go og de virksomheder som bakker op, er der ikke ved Salling Group, som blandt andet ejer Netto, Føtex og Bilka. Her ser de tilføjelsen som en unødig forvirring og kalder den upræcis. Kommunikationskonsulent i Salling Group, Mai Bakmand, understreger at de ikke ønsker at placere ansvaret for fødevaresikkerhed hos hverken forbrugeren eller medarbejderen.
GreenOS gør selvfølgelig også sit for at undgå madspild, og vi har vores egen Stop madspildssektion. Kom ind og gør et kup og minimer det danske madspild her.
Efterlad en kommentar